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Eva Hesse - Eva Hesse : Spectres and Studiowork

Seoul   K2

Eva Hesse Eva Hesse : Spectres and Studiowork

February 28 – April 14, 2012

Introduction

Kukje Gallery presents “Eva Hesse: Spectres and Studiowork,” an exhibition exploring the work of one of the twentieth century's most critically celebrated and influential artists.

Curated by Barry Rosen, Director of The Estate of Eva Hesse, and renowned Hesse scholars Briony Fer and E. Luanne McKinnon, the exhibition at Kukje Gallery will include paintings and sculptures from two critically acclaimed recent survey exhibitions: “Eva Hesse Spectres 1960” and “Eva Hesse: Studiowork.”

Each of the paintings in the exhibition was executed in 1960 when Hesse had just moved to New York upon graduating from Yale University. Hesse completed an astonishing forty-eight paintings in 1960, twenty of which are on view at Kukje Gallery. This group of paintings features a series of expressive faces and figures that hover between a rich corporality and a ghostly shadow-like presence. Hesse’s gestural brush strokes employ an earthy palette, drips and sgcraffito that are reminiscent of Willem de Kooning and the portraits of Alberto Giacometti, yet the figures command a unique shape and suggest a mirroring of the artist herself. The paintings function not only as self-portraits but, more profoundly, as an early indication of her complex spiritual and psychological oeuvre - providing invaluable insight into this influential artist’s private struggles and professional aspirations.

The sculptures included in the exhibition come from the recent show “Eva Hesse Studiowork.” Specifically included in this body of work are small sculptures that were previously considered ‘test-pieces’ or prototypes for larger sculptures. Recently renamed “studioworks” by curator Briony Fer in the survey exhibition, the sculptures are objects that evoke the vulnerability of the body while simultaneously demonstrating her acclaimed use of diverse materials.

The exhibition provides an unprecedented opportunity to experience these two bodies of works. By showing these two distinct bodies of work, “Eva Hesse: Spectres and Studioworks,” presents an intimate portrait of Eva Hesse, showing both her courageous studio practice and her extraordinary contribution to art history.
국제갤러리는 20세기 작가 중 가장 영향력 있고, 비평적 호평을 받는 에바 헤세(1936-1970)의 전을 개최한다. 에바 헤세 재단 디렉터인 베리 로즌(Barry Rosen)과 에바 헤세 연구의 권위자로 알려진 미술사학자 브리오니 퍼(Briony Fer), E. 르완 맥키논(E. Luanne McKinnon)이 기획한 이번 전시는 최근 해외에서 열렸던 헤세의 회고전 , 에서 선보였던 페인팅과 조각 작품들을 소개한다.

이번 전시에 소개되는 페인팅 작품들은 1960년 에바 헤세가 예일 대학교 졸업 직후 뉴욕으로 건너가 제작했던 것들이다. 1960년 당시 에바 헤세는 무려 48점의 페인팅을 제작하였고, 이 중 20점이 이번 국제갤러리 전시에 소개된다. 페인팅 작품들은 신체 이미지와 마치 유령 같은 모호한 형태 사이를 오고 가면서, 표현주의적인 인간 형상을 띠고 있다. 에바 헤세는 작품의 거친 표면 처리와 스크래치, 드리핑, 낮은 채도의 색을 통해서, 윌렘 드 쿠닝(Willem de Kooning)과 알베르토 자코메티(Alberto Giacometti)의 초상화를 연상시키는 동시에 자신의 내면을 보여주고 있다. 이러한 초기 페인팅은 에바 헤세의 자화상이면서, 작가의 복잡한 심리를 보여주는 전(全)작들의 초기 지표로써 작가의 내면적 고통과 작품활동에 대한 열망을 보여준다.

조각 작품들은 최근에 열렸던 헤세 회고전 에서 선보였던 것으로, 한국에 최초로 소개되는 작품들이다. 이 소품들은 이전에는 ‘실험 작품(test-pieces)’ 혹은 대형 작품의 원형으로 여겨졌으나, 최근 큐레이터 브리오니 퍼에 의해 ‘스튜디오 워크 studioworks’로 명명되었다. 다양한 재료를 사용하여 수작업으로 만들어진 이 오브제들은 재료의 연약한 물성으로 인해 일시적인 특성을 보이며, 동시에 인간 신체의 나약함을 은유하고 있다.

국제갤러리 전시 는 마치 작가의 자화상을 감상하듯 그녀의 작업에 친밀하게 다가가고자 한다. 서로 다르면서도 연결고리를 갖는 두 경향의 작품들을 살펴봄으로써, 현대 조각사에 중요한 영향을 끼친 헤세의 대담한 작업 방식을 찾을 수 있을 것이다.

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