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November 2022

Haegue Yang and Daniel Boyd Participate in the Okayama Art Summit 2022

Artists: 양혜규(Haegue Yang), 다니엘 보이드(Daniel Boyd)
Exhibition Dates: September 30 – November 27, 2022
Exhibition Venues: Former Uchisange Elementary School, Tenjinyama Cultural Plaza of Okayama Prefecture, Okayama Orient Museum, Cinema Clair Marunouchi, Hayashibara Museum of Art, Okayama Korakuen Garden, Okayama Shrine, Ishiyama Park, Okayama Castle, Okayama Tenmaya
Website: https://www.okayamaartsummit.jp/2022/en/
Haegue Yang and Daniel Boyd are currently participating in the Okayama Art Summit 2022, an international art exhibition held in Okayama City, Japan, every three years. With the contemporary artist Rikrit Tiravanija as artistic director, this year’s triennale takes place across ten historical and cultural sites in Okayama City, including the Okayama Castle and Korakuen Garden.
Titled Do we dream under the same sky, the triennale brings together 25 artists from various cultural and social backgrounds. As artistic director, Tiravanija aimed to highlight the “peripheral practices” of the artists who come from “itinerant backgrounds,” encouraging viewers “to dream in a sky of difference, in a sky of multiplicity, of narratives of representation that [are] peripheral to the western canon.”

For the widely anticipated triennale, the celebrated Korean contemporary artist Haegue Yang presents four works across four different venues. Installed in an open area at Ishiyama Park is An Opaque Wind – Trifid Seating in Six Folds (2022), Yang’s new sculptural complex commissioned by the Okayama Art Summit. Comprised of arched towers of varying sizes and double-sided benches branching into three, the work highlights the artist’s long-standing interest in brick, a material both universally available and locally inflected. On view at the Okayama Shrine are two new works from Mesmerizing Mesh, Yang’s series of hanji (Korean traditional paper) collages inspired by sacred paper objects employed in shamanistic rituals, while the Okayama Orient Museum showcases Sonic Cosmic Rope – Gold Dodecagon Straight Weave (2022), in which metal bells are linked together to form a geometric arrangement. Also presented in the Tenjinyama Cultural Plaza of Okayama Prefecture is Sonicwear – Gold Conical Hands (2022), evoking the sculptural costumes from the performance directed by the German artist and choreographer Oskar Schlemmer.

Participating as the only Australian artist, Daniel Boyd introduces glass façade installations, alongside a selection of videos and paintings. Displayed across the classrooms, hallways, and gymnasium of the Former Uchisange Elementary School, Boyd’s paintings appropriate images of icons that have played significant roles in Australia’s founding history. He then covers much of the painting’s surface with clear, convex dots of glue, which act as “lenses” through which one views and comprehends the world. The artist further translates this signature technique into a moving image in Yamani (2018), exhibited in the Tenjinyama Cultural Plaza of Okayama Prefecture. Featuring numerous dots that consistently move across the screen, the video metaphorically evokes the process by which an individual fills and enlightens the dark void of the unknown based on their unique background and knowledge.

Shedding light on the narratives of diverse cultural and social backgrounds beyond the Western canon, Do we dream under the same sky runs through November 27, 2022. Throughout the duration of the triennale, the Okayama Art Summit will release interview videos with participating artists, which can be viewed on its official website.
양혜규, 다니엘 보이드, 2022 오카야마 아트 서미트(Okayama Art Summit 2022) 참여
3년마다 열리는 국제적인 현대미술전 오카야마 아트 서미트(Okayama Art Summit)에 양혜규와 다니엘 보이드(Daniel Boyd)가 참여한다. 미술가 리크리트 티라바니자(Rirkrit Tiravanija)가 예술감독으로 참여한 이번 트리엔날레는 오카야마 성과 고라쿠엔 정원을 비롯해 오카야마 시내 주요한 역사적, 문화적 의미를 지닌 10여 군데의 장소에 걸쳐 개최된다.
《우리는 한 하늘 아래에서 꿈을 꾸는가(Do we dream under the same sky)》라는 주제로 열리는 이번 전시에는 다양한 문화적, 사회적 배경을 가진 25인의 작가가 참여한다. 예술감독을 맡은 리크리트 티라바니자는 이번 전시를 ‘떠돌아다니는(itinerant)’ 작가들의 ‘주변자적 작업(peripheral practices)’으로 구성함으로써 비서구적 태도와 관점, 즉 “다름과 다양성의 하늘” 아래 펼쳐지는 여러 서사들을 조명하고자 했다.

한국의 대표적인 현대미술가 양혜규는 오카야마 아트 서미트의 서로 다른 전시 장소에서 총 네 가지 작업을 출품한다. 먼저 이시야마 공원에서는 이번 전시를 위해 새롭게 제작한 벽돌 조각 신작 〈불투명 바람 – 육각 안 세 갈래 자리〉(2022)가 자리한다. 세 갈래로 가지치기한 양방향 벤치와 아치형을 띠는 다양한 크기의 마감탑으로 구성된 본 작업은, 가장 보편적이면서도 동시에 지역적 특성을 담고 있는 벽돌이라는 재료의 물질성을 강조한다. 이 외에도 오카야마 신토사원에서는 무속신앙의 종이 무구에 영감받은 〈황홀망恍惚網〉 연작의 신작 두 점을, 오카야마 시립 오리엔트 미술관에는 금속 방울을 기하학적 구조로 엮은 동아줄 모양의 〈소리 나는 우주 동아줄 – 십이각 금 반듯 엮기〉(2022)를 선보이며, 텐진야마 문화센터에는 독일 출신의 미술가이자 무대연출가 오스카 슐레머(Oskar Schlemmer)의 조각적인 의상을 연상시키는 〈소리 나는 의류 – 금 고깔손〉(2022)을 만날 수 있다.

호주 출신의 작가 다니엘 보이드는 이번 트리엔날레에서 유리창 설치, 영상, 그리고 다수의 회화를 소개한다. 구 우치산게 초등학교의 교실, 체육관, 그리고 복도에 걸쳐 전시되는 회화 작품들은 호주의 역사 형성 과정에서 주요 역할을 한 다양한 이미지를 차용하는데, 이때 표면의 상당 부분을 뒤덮은 하얗고 투명한 점은 우리가 세상을 바라보는 ‘렌즈’, 즉 개개인이 세상을 이해하고 지각하는 다양한 방식을 의미한다. 한편 텐진야마 문화센터에 전시되는 〈Yamani〉(2018) 역시 수많은 움직이는 점들로 이루어진 영상 작품으로, 빛과 어둠, 내지는 미지의 영역을 각자의 지식, 배경, 상상력으로 채워 밝히는 과정을 은유한다.

서구중심적 서사에서 벗어나 다양한 문화적, 사회적 삶의 이야기를 조명하는 이번 트리엔날레는 오는 11월 27일까지 계속되며, 공식 홈페이지에서 참여 작가 인터뷰 영상을 만나볼 수 있다.