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May 2023

Haegue Yang Opens Her First Solo Exhibition in Brazil, Quasi-Colloquial, at Pinacoteca de São Paulo

Artist: 양혜규(Haegue Yang)
Exhibition Dates: March 4, 2022 – May 28, 2023
Exhibition Venue: Pinacoteca de São Paulo, São Paulo, Brazil
Website: https://pinacoteca.org.br/programacao/exposicoes/quase-coloquial/
Quasi-Colloquial, a solo exhibition by the contemporary artist Haegue Yang, is currently on view at the Pinacoteca de São Paulo, Brazil. Marking the artist’s first major solo exhibition in South America and her first solo presentation in Brazil, Quasi-Colloquial takes place at the Pinacoteca Contemporânea, the museum’s new building dedicated to contemporary art. The exhibition is themed around the two conflicting traditions of Brazil, modernism and indigenous culture, and brings together five distinct groups of works based on the artist’s extensive cultural research.

Quasi-Colloquial includes two new works created specifically for the exhibition. One of them is Stacked Corners (2022), which is made of Yang’s signature venetian blinds. Occupying the vast gallery space, the work references the work of Brazilian artist Cildo Meireles, Espaços Virtuais: Cantos (Virtual Spaces: Corners). Suspended from the gallery ceiling, three of the five installations are motorized and rotate above the viewers, while two appear to be standing statically on the floor, demonstrating Yang’s longstanding interest in both physical and potential movement.

Surrounding the exhibition space is Alien Colloquial (2022), a wallpaper collage based on the artist’s eclectic and subjective research on Brazil from the perspective of a foreigner. By cutting and rearranging images of the eyes, ears, and hands of Brazilian artists, Yang creates a combination of fragmented images of Hello Kitty, landscapes, animals, tropical fruits, musical instruments, and machines.

Also on view are Yang’s Sonic Clotheshorses (2018–), which cover drying racks with bells to create different variations; a work from Mesmerizing Mesh (2021–), her hanji collage series centered around counter-authoritarian spiritual orientations such as shamanism; and A Chronology of Conflated Dispersion – Duras and Yun (2018) and A Chronology of Conflated Dispersion – Duras and Orwell (2021), two text-based works that cross-edit the chronologies of three historical figures—the French novelist Marguerite Duras (1914–1996), Korean composer Isang Yun (1917–1995), and British novelist George Orwell (1903–1950)—from a subjective perspective.

Quasi-Colloquial employs the concept of “quasi” to challenge notions of originality, wholeness, and mainstream ideas, while simultaneously highlighting the ways in which Brazil has incorporated Western modernism with its own indigenous lens. The exhibition runs through May 28, 2023.
양혜규, 상파울루 피나코테카 미술관에서 브라질 첫 개인전 《의사擬似-구어체Quasi-Colloquial》 개최
현대미술가 양혜규가 브라질 상파울루 피나코테카 미술관Pinacoteca de São Paulo에서 남미 최초 대규모 개인전 《의사擬似-구어체Quasi-Colloquial》를 3월 4일부터 선보인다. 피나코테카 미술관의 신관 피나코테카 컨템포라네아Pinacoteca Contemporânea의 개관을 기념한 전시이자 양혜규의 첫 브라질 개인전인 《의사-구어체》는 모더니즘과 토착문화라는 브라질 문화의 대조적인 전통을 두 중심축으로 상정, 밀도 있는 개념적, 문화적 연구에 기반한 총 다섯 종류의 작업군을 소개한다.

《의사-구어체》는 이번 전시를 위해 특별히 제작된 두 점의 신작을 포함한다. 광활한 전시장을 점유하는 〈적재된 모서리들〉(2022)은 작가를 대표하는 블라인드 조각으로, 브라질 출신의 미술가인 칠도 메이어레스Cildo Meireles의 작품 〈가상 공간: 모서리들〉을 참조한다. 갤러리 천장에 매달린 다섯 점의 조각 중 세 점은 모터로 작동되어 관람자 위에서 움직임을 만들어내고, 나머지 두 점은 바닥까지 이어져 정적으로 서 있는 탑 형태를 띠는데, 모두 물리적, 잠재적 움직임에 대한 양혜규의 오랜 관심을 보여준다. 한편 전시장을 에워싸는 벽지 콜라주 작업 〈생경한 구어체〉(2022)는 브라질의 배경에 대한 작가의 다층적인 조사에 기반한다. 작가는 다양한 분야의 브라질 예술가들의 눈, 귀, 손을 특정한 모양으로 재단해 헬로키티, 풍경, 동물, 열대과일, 악기와 기계 등 파편적인 이미지의 조합을 만들어낸다.

이외에도 빨래 건조대의 표면을 방울로 감싸 다양한 변주를 연출하는 양혜규의 대표 연작 〈소리 나는 접이식 건조대〉(2018-), 샤머니즘과 같은 반권위적인 영적 지향을 다루는 한지 콜라주 연작 〈황홀망恍惚網〉(2021-), 그리고 프랑스 소설가 마르그리트 뒤라스Marguerite Duras(1914-1996), 한국 작곡가 윤이상(1917-1995), 영국 소설가 조지 오웰George Orwell(1903-1950)의 연대기를 주관적 관점으로 교차 편집한 텍스트 기반의 작업 〈융합된 분산의 연대기 – 뒤라스와 윤〉(2018)과 〈융합된 분산의 연대기 – 뒤라스와 오웰〉(2021)이 함께 전시된다.

《의사-구어체》전은 ‘의사擬似quasi’라는 개념을 도입해 원본성, 온전함, 그리고 주류와 같은 명제에 대한 의문을 제기하며, 동시에 브라질이 고유의 토착성을 바탕으로 서구적 모더니즘을 소화한 방식을 조명한다. 본 전시는 오는 5월 28일까지 계속된다.

[Source from Haegue Yang: Quasi-Colloquial press release, provided by Pinacoteca de São Paulo]