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January 2024

Haegue Yang and Korakrit Arunanondchai Participate in the Thailand Biennale Chiang Rai 2023: The Open World

Artists: 양혜규(Haegue Yang), 코라크릿 아룬나논차이(Korakrit Arunanondchai)
Exhibition Dates: December 9, 2023 – April 30, 2024
Exhibition Venue: 태국 치앙라이 국제미술관, 매파루앙 예술문화공원, 왓롱쿤 사원
Chiang Rai International Art Museum, Mae Fah Luang Art and Cultural Park, and Wat Rong Khun, Chiang Rai, Thailand
Website: https://www.thailandbiennale.org/en/ 
Haegue Yang and Korakrit Arunanondchai are participating in the Thailand Biennale Chiang Rai 2023: The Open World. Held across multiple locations in Chiang Rai, including museums, temples, and historic sites, the biennale showcases works by 60 contemporary artists from around the world that celebrate the city's complex history and distinctive ecosystem and highlight marginalized narratives. The biennale sheds particular light on the locality of Chiang Rai, a city that has developed into a multicultural arena following its history of colonialism and the Cold War and now serves as a bridge connecting Thailand to the global stage, attempting to approach contemporary global issues with a more "open-minded” perspective.

As this year’s biennale celebrates the city’s vibrant diversity and unique identity while seeking cultural reconstruction, its main theme resonates deeply with Haegue Yang’s practice, which delves into migration, diaspora, and cultural identity. Yang’s works are featured across two venues in Chiang Rai: Mae Fah Luang Art and Cultural Park and Chiang Rai International Art Museum. Displayed at Mae Fah Luang Art and Cultural Park is Yang’s newly commissioned work from her hanji collage series, Mesmerizing Mesh. For this new body of work, Yang drew inspiration from the paper altars of the Hmong people, an indigenous group living in China, Laos, Vietnam, and Thailand. Here, Yang continues her exploration of domesticity as she utilizes the notion of ‘home’ as a site for religious practices and a representation of the cosmos. At the same time, the work emphasizes the universality of the papercraft tradition, which, while used as various forms across different cultures, embodies common themes of soul, spirit, and way of life.

Meanwhile, on view at Chiang Rai International Art Museum are four works from Yang's Intermediates series, comprising sculptures created with artificial straws that evoke hybrid creatures. Surrounding the sculptures is a wallpaper installation on which pinwheels are attached to an unpredictable, eclectic array of elements such as metallic bells, tree branches, and coral reefs.

Korakrit Arunanondchai presents paintings and video installations. Among them is Painting with history in a room filled with men with funny names 2 (2557) (2014), which was filmed at Wat Rong Khun (White Temple), where it is currently displayed. Featuring young men dressed in denim, which symbolizes the history of labor and Western forces of globalization in Arunanondchai’s work, the video explores the boundaries between the East and the West, fiction and reality, and the ultimate role of art in life. The third edition of the Thailand Biennale continues until April 30, 2024.
양혜규와 코라크릿 아룬나논차이, 제3회 타일랜드 비엔날레 참여
제3회 타일랜드 비엔날레 《열린 세상(The Open World)》에 양혜규와 코라크릿 아룬나논차이가 참여한다. 태국 최북단에 위치한 치앙라이의 미술관, 사원, 유적지 등 여러 장소에 걸쳐 개최되는 이번 비엔날레는 도시의 복잡다단한 역사와 고유한 생태계를 기념하고 소외된 서사들을 조명하는 전 세계 현대미술가 60인의 작업으로 꾸려진다. 특히 이번 비엔날레는 식민 시대와 냉전 등의 역사를 거치며 타 지역과 태국을 연결하는 문화적 중심지로 발전한 치앙라이의 장소성을 조명하는 등 보다 ‘열린’ 인식으로 동시대 글로벌 이슈에 접근한다.

도시의 풍성한 다양성과 독자적인 정체성을 기리며 문화적 재건을 꾀하는 이번 비엔날레의 주제는 이주, 디아스포라, 문화적 정체성 등을 일관되게 탐구해온 양혜규의 작업과도 일맥상통한다. 양혜규의 작업은 치앙라이의 두 장소에 걸쳐 선보이는데, 그중 매파루앙 예술문화공원(Mae Fah Luang Art and Cultural Park)에는 한지 콜라주 연작 〈황홀망恍惚網〉이 자리한다. 커미션을 받아 제작한 이번 신작을 위해 양혜규는 중국, 라오스, 베트남, 태국 등지에 거주하는 토착민족인 몽족의 집에서 발견되는 종이 제단 양식에 착안하여 기존 〈황홀망〉 작업을 발전시켰다. 작가는 몽족 문화권에서 종교적 의례가 이루어지는 신성한 장소이자 하나의 소우주로 여겨지는 '집'을 소재로 택함으로써 가사성(domesticity)에 대한 탐구를 이어간다. 동시에 이는 다양한 문화권에서 각기 다른 양상으로 나타나면서도, 영혼, 정신, 삶의 방식을 투영한다는 공통점을 지닌 종이 공예 전통의 보편성을 강조한다.

한편 치앙라이 국제미술관(Chiang Rai International Art Museum)에는 인조 짚을 주재료로 직조해 미지의 생명체를 연상시키는 〈중간 유형〉 연작 네 점과 함께, 방울, 나뭇가지, 산호초 등의 도상이 병치-배열된 이미지 위 종이 바람개비를 달아 완성한 벽지 작업이 전시된다. 

코라크릿 아룬나논차이는 이번 비엔날레에서 회화와 영상 설치작을 선보인다. 그중 영상 〈Painting with history in a room filled with men with funny names 2 (2557)〉(2014)는 해당 작품이 전시되는 왓롱쿤 사원(Wat Rong Khun)에서 촬영되었다. 아룬나논차이의 작업세계에서 서양 중심의 세계화와 노동의 역사를 상징하는 데님 소재의 옷을 입은 청년들이 등장하는 이 영상은 동양과 서양, 현실과 허구의 경계, 나아가 우리의 삶에서 예술이 지니는 궁극적인 의미를 탐구한다. 제3회 타일랜드 비엔날레는 오는 4월 30일까지 이어진다.

[Source from Thailand Biennale Chiang Rai 2023: The Open World press release and guide book]