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February 2024

Kim Yong-Ik, Subject of Solo Exhibition Latter Genesis: Ana & Carl at Bongsan Cultural Center, Daegu

Artist: 김용익(Kim Yong-Ik)
Exhibition Dates: February 14 – April 21, 2024
Exhibition Venue: 대구 봉산문화회관 Bongsan Cultural Center, Daegu, Korea
Website: https://www.jung.daegu.kr/bongsanart/exhibition/sub_0101_view.html?num=2002&sYear=2024&sMonth=
Latter Genesis: Ana & Carl, a solo exhibition by the artist Kim Yong-Ik, is on view at the Bongsan Cultural Center in Daegu. Known for his longstanding conceptual approach to art, Kim has challenged the absoluteness, completeness, and uniqueness of modernism. In this exhibition, the artist articulates his vision for the “Latter Genesis,” described in his notes as a society marked by a harmonious accordance between the values of Yin and Yang. Here, the sole pursuit of growth and development associated with modern capitalism—the Yang values—is mediated by the promotion of Yin values rooted in care and reciprocity.

At the heart of the exhibition lies Latter Genesis: Ana & Carl (2024), an installation featuring 270 bricks reminiscent of works by the 20th-century minimalist Carl Andre. The blood-stained bricks evoke the artistic style of Ana Mendieta, the feminist artist and Andre's wife, hinting at a mysterious incident that has taken place. While referencing a moment in art history, the work distorts the structure of bricks—representative of Yang, or masculine value—by adding blood—symbolic of Yin, or feminine value. In doing so, Kim advocates for the equitable recognition of both artists.

Kim's conceptual approach, marked by an enduring inquiry into “what is art?” and “what can art do?” through the appropriation and modification of modernist principles, permeates the entire exhibition, from its conception to its execution. Rather than being directly shaped by the artist's hands, Latter Genesis: Ana & Carl was realized by a curator who was only given conceptual instructions via texts and drawings. Displayed alongside the work are the artist's notes, sketches, and emails exchanged between the curator and the artist, highlighting the contextual background of the exhibition and enhancing the understanding of each work.

Latter Genesis: Ana & Carl continues until April 21, 2024.
김용익, 대구 봉산문화회관에서 개인전 《후천개벽: 아나와 칼(Ana & Carl)》 개최
김용익 작가의 개인전 《후천개벽: 아나와 칼(Ana & Carl)》이 대구 봉산문화회관에서 열린다. 미술에 대한 특유의 개념적 접근을 일관되게 유지하며 모더니즘의 절대성, 완전성, 유일무이성에 저항해 온 작가는 이번 전시에서 곧 도래할 ‘후천개벽 시대’에 대한 소망을 피력한다. 김용익의 작가노트에 의하면, 이 후천개벽의 시대는 성장과 발전만을 강조하는 산업자본주의의 양(陽)적인 가치를 조정함으로써 돌봄과 호혜를 중시하는 음(陰)적인 가치를 이끌어내는 ‘조양율음(調陽律陰)’의 사회를 의미한다.

중앙 바닥에 자리해 전시의 주축을 이루는 설치작 〈후천개벽: 아나와 칼(Ana & Carl)〉(2024)은 예술가 칼 안드레(Carl Andre)의 작업을 연상시키는 270개의 벽돌 위, 그의 아내이자 페미니스트 미술가 아나 멘디에타(Ana Mendieta)를 대표하는 피를 떨어트려 어떤 의문의 사건이 발생했음을 암시한다. 양적인 것, 즉 남성적인 가치로 대변되는 벽돌에 음적이고 여성적인 가치를 상징하는 피를 더해 일종의 균열을 가하는 이 작업은 하나의 미술사적 사건을 참조하면서도, 두 예술가가 동등하게 대접받아야 한다는 평등의 메시지를 제안한다.

모더니즘 미술의 양식을 전용하고 편집하는 방식을 통해 ‘미술이란 무엇인가’, ‘미술은 무엇을 할 수 있는가’에 대해 끊임없이 탐구해온 작가의 개념적 접근은 이번 전시의 기획 단계부터 운영 전반에 스며든다. 작가에 직접적인 개입에 의해 완성되는 여타 전시와는 달리 이번 전시는 오로지 텍스트와 드로잉을 통해 작업의 ‘개념’만을 전달받은 큐레이터의 실현으로 완성되었다. 이러한 전시의 맥락을 강조하고 각 작품의 이해도를 높이고자, 전시실의 한쪽 벽면에는 작가노트와 작품 계획도, 큐레이터와 주고받은 이메일 등이 함께 설치된다.

《후천개벽: 아나와 칼(Ana & Carl)》은 4월 21일까지 이어진다.

[Source from Latter Genesis: Ana & Carl press release, provided by Bongsan Cultural Center]