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July 2024

Haegue Yang Participates in a Duo Exhibition Ring of Fire – Solar Yang & Lunar Weerasethakul at Matabe

Artists: 양혜규(Haegue Yang), 아피찻퐁 위라세타쿤(Apichatpong Weerasethakul)
Exhibition Dates: June 21, 2024 – 2027
Exhibition Venue: 마타베Matabe 
Website: https://benesse-artsite.jp/en/art/ringoffire.html
Haegue Yang’s new commission work is featured in Ring of Fire – Solar Yang & Lunar Weerasethakul, a duo exhibition by Haegue Yang and Apichatpong Weerasethakul, at Matabe. Located in the Honmura area in Naoshima, Matabe was renovated under the command of Hiroshi Sambuichi, a Japanese architect based in Hiroshima, who reinterpreted the original traditional Japanese house to create a new exhibition space.

The title of the exhibition, “Ring of Fire,” refers to a tectonic belt of volcanoes and earthquakes that surrounds the Pacific Ocean. Fed by data from earthquakes, the works operate in two different modes, namely ‘Day’ and ‘Night.’ While Yang’s works respond to real-time data collected during the daytime from 11 o’clock in the morning, Weerasethakul’s video installation is activated only after sunset, using existing historical data of earthquakes accumulated since 1900 over the past 124 years. Weerasethakul’s work is on view during its screening time in the evening.

Upon entering the exhibition space, the very first sculpture that greets the visitors is a tall white lantern piece titled Mesmerizing Votive Pagoda Lantern – Snow Volcano Ultramundane Flowers (2024). Lit by vibrant red light that pierces through the holes cut in ornamented patterns on its hanging body, the lantern is a ritualistic object for mourning. The work responds to real-time global seismic dataset. With data input, the lantern blinks before lighting up to the maximum, then slowly starts to rotate. If no seismic data is detected or if it is minimal, the lantern pauses its movement and remains in a standby mode while gently maintaining a red light.

Further into Matabe, two sonic sculptures, collectively titled Sonic Eruption Upside Down (2024), are hanging from a wooden beam akin to rafters. Shaped like inverted cones, they also operate based on real-time seismic data. Vibrating motors installed on metal plates covering a mesh of hanging bead chains oscillate the metal bells at varying intensities and durations according to the input data.

Additionally, six miniature volcanic totems titled Minor Eruption – Sonic Golden Wreath (2024) are placed both inside and outside of the house, crafted from papier-mâché, colored, and coated with lacquer. These small volcano totems resembling necklaces adorned with golden bell chains that are hidden throughout the house, function as totems of dangerous beauty.

Charged with multisensory experiences including the movement of light and shadow, the vibration of bells and hypnotic rotations, and the unsettling blinking of light, all of which are triggered by data from the earth, this collaborative conception of a total environment encompasses both Yang’s mesmerizing presentation and activation of physical sculptures, and Weerasethakul’s cinematic play on light and shadow, thus creating a dynamic and comprehensive interplay between the physical and ephemeral components within one site. The exhibition continues until 2027. 
양혜규, 마타베에서 2인전 《불의 고리 – 일간日間 양혜규, 월간月間 아피찻퐁 위라세타쿤》 참여
양혜규는 6월 21일부터 나오시마에 위치한 마타베에서 아피찻퐁 위라세타쿤과의 2인전 《불의 고리 – 일간日間 양혜규, 월간月間 아피찻퐁 위라세타쿤》(이하《불의 고리》)을 통해 커미션 신작을 공개한다. 나오시마 혼무라 지역에 위치한 마타베는 히로시마에 거주하는 삼부이치 히로시Hiroshi Sambuichi라는 건축가가 기존의 일본 전통 가옥을 재해석해 마련한 새로운 전시 공간이다.

전시 제목인 ‘불의 고리’는 화산 활동과 지진이 잦은 태평양 일대의 환태평양 조산대를 지칭한다. 지진의 데이터에 기반하여 작동되는 《불의 고리》는 ‘낮’과 ‘밤’, 서로 다른 시간대를 기준으로 운영된다. 양혜규의 작업은 실시간 데이터로 11시부터 하루종일 작동하는 반면, 위라세타쿤의 영상-설치 작업은 지난 124년(1900-2024)간 축적된 역사적인 데이터를 바탕으로 일몰 이후, 저녁 시간에만 일정한 상영 시간에 맞춰서 관람이 가능하다. 

가장 먼저 방문객을 맞이하는 작업은 〈황홀봉헌탑등恍惚奉獻塔燈 – 설화산 이계화二界花Mesmerizing Votive Pagoda Lantern – Snow Volcano Ultramundane Flowers〉(2024)이다. 위아래로 길게 매달린 백색의 등 표면에 장식적인 문양을 구성하는 구멍들 사이로 선명한 붉은 빛을 뿜어내는 〈황홀봉헌탑등〉은 애도를 위한 제의적 오브제로 기능한다. 특히 이 작품은 전 세계의 실시간 지진 데이터에 따라 움직인다. 데이터가 입력되면 붉은 불빛은 잠시 깜박거리다 빛의 강도를 최대로 높여 환해지고, 천천히 회전을 시작한다. 어떤 데이터도 감지되지 않거나 미약할 경우에 작품은 붉은 빛을 부드럽게 유지하면서 일종의 대기 상태에 머문다. 

한편 마타베 가옥의 안쪽에는 대들보에 해당하는 목재 보에 매달린 〈소리 나는 분출 뒤집기Sonic Eruption Upside Down〉(2024)라는 제목의 ‘소리 나는 조각’ 두 점이 설치되어 있다. 거꾸로 뒤집힌 원뿔 형태의 이 작품들도 마찬가지로 실시간 지진 데이터에 영향을 받아 작동된다. 방울 체인이 매달린 철망을 위아래로 덮고 있는 금속 판 위에 설치된 진동 모터는 입력된 데이터에 따라 금속 방울을 서로 다른 강도와 지속 시간으로 진동시킨다. 

또한 가옥의 안팎에는 종이죽으로 제작한 후 채색하고 래커로 마감한 여섯 개의 미니어처 화산 토템 〈소소한 분출 – 소리 나는 황금화환Minor Eruption – Sonic Golden Wreath〉(2024)이 설치된다. 황금 방울 체인을 목에 건 형태의 이 소형 작품은 집안 곳곳에 숨어들어 '위험한 아름다움'에 관한 토템으로 기능한다.  

두 예술가의 협업은 빛과 그림자의 움직임, 방울의 진동, 최면을 불러일으키는 듯한 회전, 불안하게 깜빡이는 불빛 등 지각의 데이터로 촉발되는 다감각적 경험으로 가득한 환경을 조성한다. 물리적 조각의 매혹적인 활성화를 보여주는 양혜규의 표현법, 그리고 빛과 그림자의 유희를 통한 위라세타쿤의 영화적 조명 및 영상 연출은 하나의 공간에서 물질적인 요소와 찰나적인 요소 간의 역동적인 상호작용을 만들어낸다. 전시는 2027년까지 이어진다.