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July 2024

Kim Yun Shin, Subject of Solo Exhibition Kim Yunshin—Letters from Argentina at Lee Ungno Museum, Daejeon, Korea

Artist: 김윤신(Kim Yun Shin)
Exhibition Dates: June 25 – September 22, 2024
Exhibition Venue: 대전 이응노미술관 Lee Ungno Museum, Daejeon, Korea
Website: https://www.leeungnomuseum.or.kr
First-generation South Korean woman sculptor Kim Yun Shin’s solo exhibition Kim Yunshin—Letters from Argentina is currently on view at Lee Ungno Museum in Daejeon, Korea. This exhibition commemorates the 60th anniversary of Kim and Lee’s first encounter in Paris and highlights Kim’s creative passion and artistic practice cultivated across the globe over decades. The exhibition showcases approximately fifty works including sculptures, paintings and archive materials all stemming from Kim’s unique visual language deeply rooted in naturalist philosophy, of which thirty of them are publicly revealed for the first time in Korea. 

The interaction between Kim Yun Shin and Lee Ungno came to an end when Lee was implicated in the East Berlin Incident of 1967. However, their practices share similarities in treating painting and sculpture as complementary genres rather than as two different parts of a dichotomy, which allowed them to flexibly expand their artistic worlds through experimental attitudes. In particular, Kim has been experimenting not only with crossing the boundaries between painting and sculpture but also with interpreting and experimenting with dichotomous values such as life and the absolute, ephemerality and eternity, in new dimensions.

Chronologically illuminating Kim’s representative works through the lens of "natural abstract," the exhibition presents the Yeokdong (Dynamism) series from the late 1970s, where she first experimented with the boundaries between plasticity and flatness after moving to France; and the Song of My Soul series from 1984, produced after settling in Argentina, with an emphasis on the plasticity and color based on Latin American cultural influences. Following the 2010s, Kim has attempted to blur the boundaries between sculpture and painting, unifying the two mediums through the Add Two Add One, Divide Two Divide One series. One of the pieces on display, covered in geometric patterns and vibrant colors, embodies the interaction between the two diverging mediums. 

Kim Yunshin—Letters from Argentina offers an opportunity to encounter a comprehensive review of Kim’s artistic practice alongside an archived records that capture Kim’s interactions with Lee Ungno. The exhibition continues through September 22.
김윤신, 이응노미술관에서 개인전 《김윤신 - 아르헨티나에서 온 편지》 개최
한국 1세대 여성 조각가 김윤신의 개인전 《김윤신 - 아르헨티나에서 온 편지》가 대전 이응노미술관에서 열린다. 2024년은 1964년 파리 유학시절 김윤신과 이응노가 만난 지 60년이 되는 해로, 이번 전시는 두 예술가의 조우와 김윤신 작가가 먼 타향에서 이룩한 창조적 열정과 작품 세계에 주목한다. 자연주의 철학에 근간해 작가만의 시각언어로 꾸려낸 조각, 회화, 아카이브를 포함한 50점의 작품 중 30점을 국내 최초로 공개한다. 

두 작가의 교류는 이응노가 1967년 동베를린사건에 연루되며 막을 내리게 된다. 하지만 이들의 예술은 조각과 회화라는 이분법적인 구분에서 벗어나 매체를 상호 보완적으로 여겼다는 점에서 맞닿아 있으며, 이러한 실험적 태도 속에서 유연하게 각자의 예술 세계를 확장해왔다. 특히 김윤신은 회화와 조각의 경계를 넘어서는 것은 물론 생명과 절대자, 순간과 영원 같은 이분법적인 가치 또한 새로운 차원으로 해석하고 실험해왔다. 

이번 전시는 ‘자연적 추상성’을 바탕으로 한 작가의 대표작을 연대기 별로 조명한다. 도불 이후 입체와 평면을 넘나드는 역동성을 최초로 실험한 1970년대 중후반의 〈역동〉 연작, 1984년 아르헨티나 정착 이후 남미 문화에서 영감을 받은 조형성과 색채가 두드러지는 〈내 영혼의 노래〉 연작 등이 소개된다. 2010년대 이후 작가는 조각과 평면의 경계를 흐려 합일을 이루는 과정을 시도하는데, 〈합이합일 분이분일(合二合一 分二分一)〉 연작 중에서도 기하학적 문양과 화려한 색채로 뒤덮인 회화 조각은 서로 다른 매체의 교감으로 탄생한 작업이다.  

김윤신의 예술 세계 전반이 망라된 작품들과 이응노와 함께한 아카이브를 마주할 수 있는 개인전 《김윤신 - 아르헨티나에서 온 편지》는 오는 9월 22일까지 이어진다. 

[Source from Kim Yunshin—Letters from Argentina press release, provided by Lee Ungno Museum]