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July 2024

Lee Seung Jio’s Iconic Painting Presented in Hyundai Card First Look Series at The Museum of Modern Art, New York, USA

Artist: 이승조(Lee Seung Jio)
Exhibition Dates: June 1 – Fall 2024
Exhibition Venue: 미국 뉴욕현대미술관 Museum of Modern Art, New York, USA
Website: https://www.moma.org/calendar/exhibitions/5715
The Museum of Modern Art (MoMA) presents a key work from the Nucleus series by Lee Seung Jio as a part of Hyundai Card First Look. Celebrating the partnership between MoMA and Hyundai Card, this new programming aims to highlight modern and contemporary Korean art and to discover and foster promising artists and curators. The series presents recent acquisitions from MoMA’s vast collection of painting, design, film, photography and sculpture in dedicated public spaces on the Museum’s second and third floors. Among the first artists featured are Lee Seung Jio, a pioneering figure in Korean geometric abstraction, and Martine Gutierrez, an American performance artist.

On view on the Museum's third floor is Nucleus F-G-999 (1970), a representative work from Lee’s Nucleus series. With its prominent pipe-like cylinders as a motif, the work symbolizes modern civilization and the rapid advancement of technology. Lee meticulously applied color using a flat brush and masking tape, then sanded down each layer to create a pulsating field of light. Such a process allowed the artist to add the illusion of metallic surfaces to the painting, further exploring the ideas of flatness and three-dimensionality, the abstract and the figurative. The exhibition runs through fall 2024.
미국 뉴욕현대미술관 기획전 《현대카드 퍼스트 룩(Hyundai Card First Look)》에 이승조의 작품 선보여
미국 뉴욕현대미술관(MoMA, 이하 모마) 기획전 《현대카드 퍼스트 룩(Hyundai Card First Look)》에서 한국의 기하학적 추상을 선도한 이승조의 〈핵〉 연작을 선보인다. 《현대카드 퍼스트 룩》은 한국 근현대미술의 역사를 조명하는 한편 역량 있는 작가와 큐레이터를 발굴하기 위해 모마와 현대카드가 공동 진행하는 프로젝트로, 회화, 디자인, 영상, 사진, 조각 등 기관의 유의미한 신규 소장품들을 모마 건물 2, 3층의 열린 공간에서 선보인다. 그 첫 번째 주자로 이승조와 함께 미국의 공연 예술가 마르틴 구티에레스(Martine Gutierrez)가 선정되었다.

이번에 소개되는 이승조의 〈핵 F-G-999〉(1970)은 파이프를 연상시키는 원기둥을 모티프로 하여 현대 문명과 급격한 기술의 발전을 상징하는 〈핵〉 연작 중에서도 대표작으로 꼽힌다. 작가는 납작한 붓과 마스킹 테이프를 사용해 세심하게 채색한 후, 캔버스를 사포로 갈아 윤기를 내는 방식으로 작업하였다. 이러한 과정을 통해 작가는 화면에 금속성의 환영을 더하며, 나아가 회화의 평면성과 입체성, 추상과 구상의 개념을 탐구한다. 전시는 오는 가을까지 이어진다.