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November 2024

Haegue Yang, Subject of Solo Exhibition Haegue Yang: Flat Works at The Arts Club of Chicago

Artist: 양혜규(Haegue Yang)
Exhibition Dates: September 18 – December 20, 2024
Exhibition Venue: 미국 시카고 아트 클럽(The Arts Club of Chicago, USA)
Website: https://www.artsclubchicago.org/exhibit/haegue-yang-flat-works/
Contemporary artist Haegue Yang’s solo exhibition, Haegue Yang: Flat Works, is currently on view at The Arts Club of Chicago. Delving into the two-dimensional works that Yang has explored for over the past three decades, the exhibition identifies underlying connections and motivations across the artist’s oeuvre through a select number of key flat works, offering a scholarly perspective on this aspect of Yang’s career for the first time.

While Yang's flat series has often been presented as a complementary element alongside her installations featuring blinds or metal bells, this marks the first exhibition where her two-dimensional works take center stage. The exhibition includes fifty-eight works from seven different series: Hardware Store Collages, Lacquer Paintings, Non-Foldings, Trustworthies, Wallpapers, Spice Prints, Vegetable Prints and Mesmerizing Mesh, which is based on the research of paper props used in shamanistic practices internationally.

The artist has long investigated the notion of flatness as a process of ‘compressing’ three-dimensional world into two-dimensional images. To the artist, the ‘flatness’ refers to something that is folded and condensed but retains the potential to unfold again, embodying a substantial amount of tangible and intangible space within. This understanding of flatness forms the foundation of the diverse series presented in this exhibition, showcasing a range of works from minimalist and discrete to maximalist and engulfing.The exhibition continues until December 20.
양혜규, 시카고 아트클럽에서 개인전 《양혜규: 평평한 작업》 개최
현대미술가 양혜규가 지난 30여 년간 천착해온 평면 작업을 조망하는 개인전 《양혜규: 평평한 작업Haegue Yang: Flat Works》이 미국 시카고 아트클럽에서 진행 중이다. 엄선된 주요 평면 작업들을 대거 선보이는 이번 전시는 작가의 작품세계 전반에 걸친 철학과 평면 작업 간의 맥락을 짚으며, 양혜규의 평면 작업에 대한 학구적인 관점을 제시하고자 한다. 

그간 작가의 평면 연작들이 블라인드나 금속 방울 등을 활용한 다른 설치 작업들과 함께 부수적으로 보여진 경우는 많았지만, 평면 작업이 주인공으로 등장하는 전시는 이번이 처음이다. 전시는 〈건축 자재상 콜라주Hardware Store Collages〉, 〈래커 회화Lacquer Paintings〉, 〈비非–접기Non-Foldings〉, 〈신용양호자들Trustworthies〉, 〈벽지Wallpapers〉, 〈향신료 판화Spice Prints〉 및 〈야채 판화Vegetable Prints〉 그리고 전세계 무속 전통에 사용되는 종이 무구(巫具)에 대한 연구를 기반으로 한 종이 콜라주 작업 〈황홀망恍惚網Mesmerizing Mesh〉 등 총 7종의 연작에서 엄선한 58점의 주요 평면 작업을 소개한다.

작가는 오랫동안 입체적인 세계를 평면의 이미지로 ‘압축’해내는 평면성을 탐구해왔다. 양혜규가 말하는 ‘평면성’이란 접혀지고 축약되었으나 다시 펼칠 수 있는 잠재력을 가진 것으로, 내부에 상당한 유무형의 공간을 품고 있음을 내포한다. 이러한 평면성에 대한 작가의 인식은 이번 개인전에 등장하는 다양한 평면 연작들의 근간이 되는데, 미니멀한 작품에서부터 화려하고 흡입력 있는 작업에 이르기까지 다양한 양상이 드러난다.

《양혜규: 평평한 작업》은 12월 20일까지 계속된다.