News
January 2025
Bill Viola and Michael Joo Participate in Daejeon Art and Science Biennale 2024 Spinoff Magnum Opus
Artists: 빌 비올라(Bill Viola), 마이클 주(Michael Joo)
Dates: October 25, 2024 – February 2, 2025
Venues: 대전시립미술관, 대전창작센터, 구석으로부터(동구 정동), 공간오십오(중구 선화동)
Website: https://www.daejeon.go.kr/dma/DmaExhibView.do?exType=01&menuSeq=6082&exSeq=105773&&pageIndex=1
Dates: October 25, 2024 – February 2, 2025
Venues: 대전시립미술관, 대전창작센터, 구석으로부터(동구 정동), 공간오십오(중구 선화동)
Website: https://www.daejeon.go.kr/dma/DmaExhibView.do?exType=01&menuSeq=6082&exSeq=105773&&pageIndex=1
Works by contemporary artists Bill Viola and Michael Joo are currently on view at the Daejeon Art and Science Biennale Spinoff Magnum Opus. On account of the 10th anniversary of the Daejeon Biennale, the term ‘spin-off’—a product marketed by its association with a popular television program, movie, etc.—refers to reflecting on the biennale’s trajectory thus far as well as upcoming ‘spin-offs.’ The event takes place in four different venues including the Daejeon Museum of Art as well as the DMA Creative Center, a cultural complex Space FTC, and a gallery space Gonggan55.
Bill Viola’s video installation Martyrs (Earth, Air, Fire, Water) (2014) is displayed at the Daejeon Museum of Art. Marking Viola’s debut in Daejeon, this polyptych installation consists of four plasma screens, each showing a figure being martyred by one of the four natural elements. Martyrs (Earth, Air, Fire, Water) (2014) offers a contemporary contemplation on life, death, and afterlife.
On the other hand, Liminus (West Landing 1) (2017), Michael Joo’s abstract painting from the silvered epoxy paintings series, captures the unique landscape of the Dokdo Island located off the east coast of the Korean peninsula. The Liminus series reflects Joo’s interests in sites of geopolitical controversy and liminality, throughout which he utilizes resin to create an impression on the canvas that records the traces of natural forces, time, and human presence. Also on view are the sculpture works The Story of Us (2017) and Improved Rack (Scottish Red Stag #13) (2019).
The Daejeon Art and Science Biennale 2024 takes a critical approach to reflecting on the past renditions of the event and their actualization of the mission “creative convergence between science and art,” while also exploring a “sustainable future.” The exhibition continues through February 2, 2025.
Bill Viola’s video installation Martyrs (Earth, Air, Fire, Water) (2014) is displayed at the Daejeon Museum of Art. Marking Viola’s debut in Daejeon, this polyptych installation consists of four plasma screens, each showing a figure being martyred by one of the four natural elements. Martyrs (Earth, Air, Fire, Water) (2014) offers a contemporary contemplation on life, death, and afterlife.
On the other hand, Liminus (West Landing 1) (2017), Michael Joo’s abstract painting from the silvered epoxy paintings series, captures the unique landscape of the Dokdo Island located off the east coast of the Korean peninsula. The Liminus series reflects Joo’s interests in sites of geopolitical controversy and liminality, throughout which he utilizes resin to create an impression on the canvas that records the traces of natural forces, time, and human presence. Also on view are the sculpture works The Story of Us (2017) and Improved Rack (Scottish Red Stag #13) (2019).
The Daejeon Art and Science Biennale 2024 takes a critical approach to reflecting on the past renditions of the event and their actualization of the mission “creative convergence between science and art,” while also exploring a “sustainable future.” The exhibition continues through February 2, 2025.
빌 비올라와 마이클 주, 대전과학예술비엔날레 스핀오프 《너희가 곧 신임을 모르느냐》 참여
현대미술가 빌 비올라와 마이클 주가 대전과학예술비엔날레 스핀오프 《너희가 곧 신임을 모르느냐》에 참여한다. 올해 10주년을 맞이하는 대전과학예술비엔날레가 그간의 궤적을 회고하고 새로운 관점을 모색한다는 의미로 영화, 드라마 등에서 다른 프로그램이 파생되는 것을 가리키는 ‘스핀오프(spin-off)’라는 개념을 차용했다. 이번 전시는 대전시립미술관을 비롯해서 대전창작센터와 복합문화공간 ‘구석으로부터,’ 공간오십오 등 네 곳에서 동시에 열린다.
대전시립미술관에 설치된 빌 비올라의 작업 〈순교자들(지구, 공기, 불, 물)〉(2014)은 이번 전시를 통해 빌 비올라의 작품 중 처음으로 대전을 찾게 된다. 네 개의 스크린에 자연의 4대 원소와 인간의 육체를 담아낸 작가의 대표적인 영상 설치 작업으로, 삶과 죽음, 재탄생 등 인류의 존재를 둘러싼 사색적인 내용을 일종의 사면화의 형식에 담고 있다.
마이클 주의 〈Liminus (West Landing 1)〉(2017)은 실버 에폭시를 활용한 추상회화 연작 중 하나로 독도의 지질학적 환경과 정체성을 담고 있다. 작가는 지정학적 논쟁의 대상이 되거나 경제적으로 소외되는 장소를 선정하여 그 공간의 지면에 캔버스를 레진으로 고정하여 본뜬다. 이 밖에도 〈The Story of Us〉(2017)와 〈Improved Rack (Scottish Red Stag #13)〉 (2019)등의 조각 작업들도 함께 만날 수 있다.
이번 전시는 총 80여 점의 다채로운 작품을 통해 ‘과학과 예술, 인간과 기술이 함께하는 공유지의 건설’이라는 대전과학예술비엔날레의 정신이 지금까지 이론적 제안을 넘어 실천의 성격으로 구현되어 왔는지 비판적으로 성찰하는 동시에 과학과 예술이 공존하는 ‘지속가능한 미래’를 탐구한다. 전시는 2월 2일까지 이어진다.
[Source from Daejeon Museum of Art website]
대전시립미술관에 설치된 빌 비올라의 작업 〈순교자들(지구, 공기, 불, 물)〉(2014)은 이번 전시를 통해 빌 비올라의 작품 중 처음으로 대전을 찾게 된다. 네 개의 스크린에 자연의 4대 원소와 인간의 육체를 담아낸 작가의 대표적인 영상 설치 작업으로, 삶과 죽음, 재탄생 등 인류의 존재를 둘러싼 사색적인 내용을 일종의 사면화의 형식에 담고 있다.
마이클 주의 〈Liminus (West Landing 1)〉(2017)은 실버 에폭시를 활용한 추상회화 연작 중 하나로 독도의 지질학적 환경과 정체성을 담고 있다. 작가는 지정학적 논쟁의 대상이 되거나 경제적으로 소외되는 장소를 선정하여 그 공간의 지면에 캔버스를 레진으로 고정하여 본뜬다. 이 밖에도 〈The Story of Us〉(2017)와 〈Improved Rack (Scottish Red Stag #13)〉 (2019)등의 조각 작업들도 함께 만날 수 있다.
이번 전시는 총 80여 점의 다채로운 작품을 통해 ‘과학과 예술, 인간과 기술이 함께하는 공유지의 건설’이라는 대전과학예술비엔날레의 정신이 지금까지 이론적 제안을 넘어 실천의 성격으로 구현되어 왔는지 비판적으로 성찰하는 동시에 과학과 예술이 공존하는 ‘지속가능한 미래’를 탐구한다. 전시는 2월 2일까지 이어진다.
[Source from Daejeon Museum of Art website]
01
05