Skip to main content

February 2025

Jean-Michel Othoniel Reveals Permanent Installation at the Basilica of Saint-Sernin in Toulouse, France

Artist: 장-미셸 오토니엘(Jean-Michel Othoniel)
Exhibition Dates: Permanent installation
Exhibition Venue: Basilica of Saint-Sernin, Toulouse, France
Jean-Michel Othoniel’s stained-glass installation has been permanently placed in the Basilica of Saint-Sernin in Toulouse, France. Designated as UNESCO World Heritage Site in 1998, this medieval Romanesque basilica is the largest church along to the Routes of Santiago de Compostela in northwestern Spain and holds the second-largest collection of relics after Saint Peter’s Basilica in the Vatican. The basilica’s exterior is characterized by the use of locally produced orange bricks from the Toulouse region, while its structural elements are built from stone. Although extensively restored in the 1860–70s, a later effort in the 1980s sought to return the basilica to its original state, shaping its present appearance.

Othoniel’s stained-glass installation, placed in the rose window above the main entrance on the west façade of the basilica, replaces what was previously a polycarbonate covering. Since the façade faces west, the setting sun would shine directly into the basilica, posing a risk of damage to the historic Cavaillé-Coll organ located beneath the window. In response, the basilica commissioned Othoniel to create a new rose window, which he completed in collaboration with the master glassmakers of Ateliers Loire in Chartres. Measuring 5.5 meters in diameter, the window features a palette of gold, sky blue, bright red, and soft pink—colors inspired by the 19th-century stained glass inside the basilica and classical paintings depicting the Christian subject of The Education of the Virgin.
Reminiscent of Othoniel’s glass sculptures, the design consists of organically arranged circles of varying sizes, creating a dynamic interplay between organic form, color palette, spatial atmosphere and the historical identity of the basilica. The composition seamlessly integrates with the basilica’s brick and stone interior, enhancing its architectural harmony.

Reflecting on the concept behind the work, Othoniel remarked that he envisioned a space that would be “visible both day and night, from inside and outside” the basilica. This is not the first time the artist has reimagined a historic site—he previously transformed the treasury of the medieval Saint-Pierre Cathedral in Angoulême, infusing it with contemporary artistic elements while respecting its historical identity. In both projects, Othoniel bridges past and present, offering a timeless and transcendent beauty.

[Source: Mairie de Toulouse official press release]
장-미셸 오토니엘, 프랑스 툴루즈의 생 세르냉 대성당에 스테인드글라스 영구 설치
프랑스 현대미술가 장-미셸 오토니엘이 프랑스 툴루즈의 생 세르냉 대성당(Basilica of Saint Sernin)에 스테인드글라스 작품을 영구 설치한다. 생 세르냉 대성당은 1998년에 유네스코 세계 문화유산으로 지정된 로마네스크 양식의 중세 대성당이다. 스페인 북서부의 산티아고 데 콤포스텔라로 향하는 순례길에서 가장 큰 규모이며 바티칸 다음으로 가장 많은 성물(聖物)을 보유하고 있다. 대성당의 외관은 대부분 툴루즈 지방에서 생산하는 오렌지색 벽돌을, 구조물에는 석재를 사용한 것이 특징이다. 1860년에 대대적으로 복원이 진행되었으나, 1980년대에 다시 원상 복귀하는 작업을 거쳐 현재의 모습을 갖췄다.

오토니엘은 생 세르냉 대성당의 서쪽 파사드의 정문 위에 위치한 장미창 자리에 스테인드글라스를 설치했다. 기존 장미창은 스테인드글라스 없이 폴리카보네이트로 덮여 있었는데, 성당의 파사드가 서쪽을 향해 있어 일몰 시 햇빛이 그대로 성당 내부로 비췄다. 특히 장미창 아래에는 역사적인 카바예콜 오르간이 설치되어 있어 햇빛으로 인한 손상이 우려되었다. 
이에 대성당의 공공 커미션을 의뢰 받은 작가는 샤르트르를 기반으로 활동하는 아뜰리에 르와르의 유리 장인들과 협업하여 지름 5.5미터의 스테인드글라스를 완성한다. 특히 금색, 하늘색, 빨간색, 연한 분홍색 등을 주로 사용했는데, 이는 대성당 내부의 19세기 스테인드글라스와 성경의 주제 중 하나인 ‘성모 마리아의 교육’을 그린 고전 회화에서 영감을 받은 결과이다. 오토니엘의 유리 조각작품을 연상시키는 크고 작은 동그라미들은 유기적으로 구성되어 부분과 전체를 이루고, 성당 내부의 벽돌 및 돌과도 조화롭게 어우러진다.

작업을 구상하는 단계에서 오토니엘은 “낮과 밤, 대성당의 안과 밖 어디서든 감상할 수 있는” 공간을 상상했다고 밝혔다. 이전에도 작가는 프랑스 앙굴렘의 중세 건물인 생 피에르 대성당(Saint-Pierre Cathedral)의 보물실(Treasury)을 현대적으로 변모시킨 바 있다. 현대미술의 독창적 요소를 담아내면서도 대성당의 역사와 정체성을 반영한 이 공간은 현대와 전통의 조화를 꾀하며 시간을 초월하는 아름다움을 선사한다.